|
Reklamy nie
są przeznaczone do świadomego odbioru.
Są to
pigułki, które działają na podświadomość
i rzucają
na ludzi (...) hipnotyczny czar .”
Marchall
McLuhan
O miłości w
reklamie słów kilka
Reklama, jak zacytuję za Słownikiem języka
polskiego PWN to „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych
klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z
określonych usług”. Toteż celem reklamy jest przyciągnięcie uwagi,
zwabienie i zdobycie nowych klientów. Ma za zadanie wzbudzić
zainteresowanie wręcz pożądanie, pragnienie posiadania produktu czy
marki. Powinna nas ostatecznie skłonić do zakupu, do skorzystania z
danej oferty, usługi.
Oczywiście pełni też bardzo ważne funkcje.
Reklama może bawić, śmieszyć, napominać, fascynować, wprowadzać w
powagę, ale głównie powinna informować, przekonywać i przypominać.
Dzięki promocji produktów dowiadujemy się o ich istnieniu na rynku.
Konsumenci są przekonywani, że dany produkt najlepiej zaspokoi ich
potrzeby i utrzymywani są w przekonaniu, że jest on lepszy niż
konkurencji.
Reklama istnieje tak długo, jak handel. Nazwa
pochodzi od łacińskiego słowa reclamare, co oznacza wołać,
nawoływać. Pierwsza reklama handlowa pojawiła się w starożytnym
Egipcie i Grecji. Wędrowni kupcy, niosąc swoje towary na plecach
wykrzykiwali nazwy i pochlebne wiadomości o sprzedawanych przedmiotach. W starożytności umieszczano również napisy na ścianach
czy murach w ten prostych i efektywnych sposób promując towary. W
średniowieczu powstała reklama ustna - ludzie zachwalali swoje
towary poprzez wykrzykiwanie ich cen. Przełomem w rozwoju reklamy
stało się wynalezienie druku przez Guttenberga. Wraz z powstaniem
pierwszych gazet, pojawiły się reklamy. W prasie pierwsza reklama
została wydrukowana ok. 1480 roku w Anglii. Pierwsza reklama
telewizyjna pojawiła się w Stanach Zjednoczonych w 1941 roku. W
Polsce reklama zaczęła się rozwijać w 1989 roku. Mało kto wierzy, że
reklama ma na nas ogromny wpływ. Twórcy reklam wykorzystują wiedzę
na temat człowieka i jego uwarunkowań psychologicznych. Spotykamy
się na co dzień. Zamieszczana jest wszędzie w gazetach, telewizji,
na bilbordach, na ścianach domów, w Internecie. Działa na nasze
podświadomość, na emocje, uczucia. Powoduje, że chcemy utożsamiać
się z postaciami, które przecież tylko odgrywają swoją role
aktorską. Wszyscy też ulegamy mechanizmom manipulacji zastosowanym w
reklamach. Jesteśmy omamiani przez cudowne miejsca, znane osoby,
bogate kolory, mięciutkie zwierzęta, słodkie dzieci, kuszący klimat
i nastrojową muzykę. Poruszane są niemalże wszystkie zmysły.
Poprzez kontakt z reklamą kojarzymy używanie
określonego produktu z konkretnymi emocjami. Emocje te wydają się
nam na tyle ważne, że w celu ich odczuwania dokonujemy zakupu danego
produktu. Ale czy zdajemy sobie sprawę, że ulegamy w ten sposób
manipulacji? Przypuszczam, że nie. A jakie uczucie wywołuje w człowieku najsilniejsze emocję? Moim zdaniem miłość. Właśnie to
najwspanialsze z uczuć jest niezwykle często wykorzystywane podczas
tworzenia reklam. Nie myślę tu tylko o oczywistych, wręcz
wyświechtanych sposobach ukazywania miłości. Chciałabym zwrócić
uwagę na mniej zauważalne, okryte jakby woalem, nie powiedziane
często wprost aspekty miłości. Bo wiadomo, że uczucie to może
objawiać się na różnych płaszczyznach życia człowieka. Począwszy od
troska o cerę, o zdrowie członków rodziny czy przyjaciół; poprzez
wspólne wyjazdy, urlopy, wyprawy rowerowe i w ogóle sposoby
spędzania czasu; dbałość o porządek i czystość tkanin; wspólne
posiłki. Reklamy działają na nas jak magnez : przyciągają nas,
zwabiają, namawiają do kupna. Oto kilka przykładów, gdzie moim
zdaniem – specjaliści od reklam- próbują wkroczyć w najbardziej
intymne zakamarki naszego serca.
Oglądając reklamę kawy Nescafe Gold widzimy,
jak matka z wielką troską przykrywa swoje dziecko, a następnie uważa
aby nie obudzić go. Kochający mąż zaparza jej w tym czasie kawę,
oboje siadają na kanapie i delektują się smakiem, który przenika tak
głęboko, aromatem, który powoli roznosi się po całym domu. Atmosfera
pełna miłości, ufności, spokoju niemalże przechodzi przez ekran
telewizora na widza. Mamy ochotę też spróbować tego naparu,
pragniemy go mieć. Jakby był gwarantem udanego związku,
przepełnionego niemym zrozumieniem. Chcielibyśmy, aby i w naszym
domu panował spokój, abyśmy mieli czas dla bliskich, kochanych nam
osób.
Innym przykładem może być krótki filmik
promujący Skodę. Widzimy wzorową rodzinę- on, ona i dwójka dzieci.
Na twarzach radosne uśmiechy. Żadnych krzyków, przekomarzań.
Wyruszają na wycieczkę. Matka starannie przypina dzieci pasami,
ojciec sprawdza czy wszyscy wygodnie już siedzą. Ruszają. Jadą
bezpieczną prędkością, nie martwiąc się o nic. Rozkoszują się po
prostu chwilą wspólnie spędzaną. Nie myślą o tym, że samochód może
stanąć na środku drogi czy, że jakaś część za chwilę popsuje się.
Takie poczucie bezpieczeństwa. Daje nam samochód marki Skoda. Tyle
chcą nam przekazać pomysłodawcy reklamy. Kiedy decydujemy się na
kupno samochodu, myślimy o rodzinie, a więc o najważniejszych,
najbliższych sercu ludziach. Sprawdzamy czy w samochodzie zmieszczą
się wszyscy, czy jest dobrze wyposażony, czy jest bezpieczny i
niezawodny pojazd. Reklamodawcy rozumieją naszą troskę i nasze
obawy. Doskonale wiedzą jaką wartość niesie rodzina. Znają emocje
towarzyszące dbałości o nią. Jesteśmy gotowi zadłużyć się, żeby
tylko kupić dobry samochód, aby kochana przez nas osoba miała
komfort, bezpieczeństwo i wygodę. Reklama samochodu marki Skoda daje
nam sygnał, że jeśli mamy zamiar kupić samochód, to ich marka jest
gwarancją bezpieczeństwa i pełnego komfortu.
Dwóch mężczyzn niesie pianino po wąskich
schodach typowego bloku w dużym mieście. Jeden z mężczyzn ma
pretensje do drugiego, że mógł on kupić swemu dziecku gitarę, gdyż
jest lekka, poręczna i na pewno lżejsza niż pianino. Jednak drugi
mężczyzna odpowiada, że wziął kredyt w P.K.O. Bank Polski, gdyż
płaci bardzo małe raty i równocześnie może spełnić np. marzenie
swojego dziecka. Ta reklama jest bardzo dobrym dowodem na to, że dla
swoich bliskich jesteśmy gotowi na poświęcenie. Wolimy wziąć kredyt,
aby spełniać marzenia kochanych przez nas osób. Każdy rozumie
słabość ojca. Nikogo przecież nie darzy się tak wielkimi i szczerymi
uczuciami jak własne dziecko. To dla syna czy córki rodzice poświęcą
wszystko. Na każdym kroku pragną okazywać pociechom swoje
bezinteresowne uczucia. Domyślamy się już, jaką radość sprawi ojcu
widok ucieszonego dziecka, którego marzenie właśnie się spełnia. A
do tego jeszcze niskie raty kredytu. Naprawdę warto! Nasz portfel
nie ucierpi tak bardzo...
Zwykłe rzeczy, a tak mogą ucieszyć.
Opakowanie truskawek,
nowa koszula….. Są jednak rzeczy, które są bezcenne .
Bardzo ładnie pokazuje nam to reklama kart kredytowych MasterCard.
Dorosły wnuk wybiera się z wizytą do babci. Sprawia sobie nową
koszulę, aby ładniej wyglądać, kupuje babci opakowanie truskawek,
tak, dla zdrowia i przyjemności. Za wszystkie rzeczy płaci bez trudu
kartą. Jednak, kiedy widzi najdroższą babcię… Rzucają się sobie w
ramiona, następnie oglądają razem zdjęcia i jedzą truskawki.
Odkurzają wspomnienia. Tak pięknych uczuć nie można kupić, są one
bezcenne. Ale czy właśnie uświadomienie nam tego ma na celu reklama MasterCard? Kiedy pewien chłopak kupuje płyty z muzyką z lat 70,
następnie staromodne okulary i pieska z kiwającą główką, widzimy,
że chce ożywić minione czasy. Kiedy wreszcie podjeżdża pod dom
swojego ojca –zapewne z trudem odzyskanym- pierwszym jego autem
dostrzega malujące się wzruszenie na twarzy mężczyzny. Widok
starego, czerwonego Fiata wywołuje łzy szczęścia. Każdy chciałby
sprawić przyjemność swoim rodzicom, zaskoczyć ich, dać im choć
odrobinę przyjemności. Pragniemy odwzajemnić im okazywaną miłość,
podziękować za trudy wychowania, przeprosić za sprawiane kłopoty.
Kochająca się polska rodzina. Szczęśliwa mama z dziećmi i mężem robi zakupy na tle innych szarych,
zdekoncentrowanych i zmęczonych ludzi. Ona jednak nie przejmuje się,
że dookoła są ludzie, którzy się źle czują i być może są chorzy i
,którzy mogą zarazić jej potomstwo. Powodem beztroski jest
kompleksowy zestaw witamin – ’’Vigor’’, który podaje najbliższym.
Kiedy decydujemy się na kupno tych witamin, myślimy o zdrowiu swojej
rodziny. Slogan reklamy brzmi: Bądź zdrów od stóp do głów -
jest bardzo prosty. Dzięki temu łatwo go zapamiętujemy i później
kupujemy produkt. Reklama ’’Vigoru’’ daje nam do zrozumienia, że
właśnie te witaminy są najlepsze. Zmusza nas do wybrania się do
sklepu lub apteki i kupna tych witamin, w trosce o zdrowie rodziny.
Chcemy dbać o to, żeby nasi bliscy byli zdrowi, żeby mogli spędzać
jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu bez obawy, że za chwilę
będą chorzy i trzeba będzie wydawać dużo pieniędzy na antybiotyki.
Za tak niewielką cenę możemy zapewnić kochanym przez nas osobom bezpieczeństwo i dobrą kondycję. Nasze portfele nie schudną nagle,
na skutek naszego niekontrolowanego zakupu drogich, niesprawdzonych
leków. Powinniśmy zauważać w reklamach drobne, niewidoczne
szczegóły, które mogą okazać się cenne przy wyborze produktów.
Musimy wiedzieć, czym powinniśmy się kierować, a czego omijać.
Reklamodawcy bazują na naszych emocjach. Wiedzą, że dla rodziców
najważniejsze jest zdrowie dzieci. Swoją miłość okazujemy właśnie
troszcząc się o najbliższych.
(Zuzanna
Suwalska)
Reklama pizzy ''Ristorante'', gdzie akcja
toczy się wieczorem pod gołym niebem gdzieś w jakimś romantycznym
mieście. Przy nastrojowej muzyce małżonkowie biorąc widelcem kawałki
pizzy, wkładają sobie nawzajem do ust. Scena pokazuje jak
romantyczne jest jedzenie tego produktu pod gołym niebem. Podpowiada
sposób na niezapomnianą kolacje z ukochaną osobą. Daje nam znak, że
jeśli kupimy właśnie tę pizzę, będziemy mieli zapewniony sukces w
miłości, przyjemność i zaufanie drugiej osoby, która pomyśli, iż
jesteśmy mistrzami kuchni, gdy my tak naprawdę tylko odgrzejemy
gotowy produkt. Nie tracimy czasu na przesiadywanie w kuchni. W
bardzo krótkim czasie przygotowujemy posiłek, który będzie
wyśmienicie pasował do romantycznej kolacji przy świecach. Każdy
wie, że przez żołądek do serca…z pizzą Ristorante
gwarantowany sukces. Apetyt na miłość będzie rósł w miarę jedzenia.
Para kochanków w romantyczny wieczór siedzi na kanapie i pije wino. Nagle pojawia się głód, krzycząc jęczącym
głosem. Mężczyzna bohatersko chce obronić kobietę, ale ona
niespodziewanie powstrzymuje wybawcę. Wyciąga serek ''Danio'' i
zaczyna go jeść. Głód patrząc – na jakże obrzydliwy obrazek –
desperacko cofa się, zasłaniając się rękoma, aż wypada przez okno.
Mężczyzna wykorzystuje sytuację i łapie kobietę w swe sidła.
Zakochana para nie będzie już niepokojona przez nikogo. Teraz już
znamy skuteczną metodę jak zwalczyć głód, który napada nas często w
nieodpowiednim momencie i nieodpowiednim miejscu. Aby wygrać z
takim natarczywym pragnieniem jedzenia, potrzebujemy zjeść tylko
serek „Danio”. A głód –wiadomo – przychodzi znienacka. Każdego może
zaskoczyć. Nawet podczas miłosnych uniesień.
Mama pielęgnuje malutkie dziecko, dba o niego
najlepiej jak umie. Z troską przygotowuje go do snu, bawi się z nim,
całuje w małe stópki. W jej oczach widzimy dużo miłości i oddania
maleństwu. Chciałaby mu zapewnić jak najlepsze warunki rozwoju i
dobre samopoczucie. Wie, że jego komfort pomaga mu poznawać nowe
rzeczy i korzystać beztrosko z chwil spędzonych razem na wspólnej
zabawie. Pragnie zapewnić swojemu dziecku zdrowy sen, aby rano jej
kochane maleństwo było radosne, wypoczęte i gotowe do poznawania
wszystkiego. Dba, aby jego skóra była zdrowa i zabezpieczona przed
podrażnieniami trosce o utrzymanie uczucia świeżości przez całą noc,
a tym samym spokojny sen maluchów, mama używa produktów marki
Pampers. Stworzyli oni pieluszki Active Baby oraz chusteczki
pielęgnacyjne Baby Fresh z balsamem Pampers Bath Fresh. Zawarty w
pieluszkach i chusteczkach balsam, tworzy na skórze dziecka cienką,
ochronną warstwę, która pomaga zabezpieczyć ją przed podrażnieniami.
Kojące działanie balsamu pozwala utrzymać uczucie świeżości po
kąpieli, dzięki czemu dziecko czuje się komfortowo przez całą noc i
może spać spokojniej. Dla dziecka każdy dzień pełen jest nowych
smaków, kształtów, zapachów oraz dźwięków. Zdobywana wiedza pomaga
mu coraz lepiej rozumieć otaczający go świat, a co za tym idzie
coraz sprawniej w nim funkcjonować. Aktywność malucha w ciągu dnia,
a w związku z tym także jego dalszy rozwój, zależy m.in. od dobrze przespanej nocy. Z tego też względu niezwykle istotne jest zadbanie
o spokojny sen maluszka, który pozwala umysłowi małego odkrywcy
uporządkować wszystkie ciekawe doświadczenia z całego dnia. Jak to
zrobić? Aby pomóc dziecku przygotować się do snu trzeba zacząć od
wyciszającej, spokojnej zabawy, a następnie przejść do przygotowania
ciepłej kąpieli, zakończonej odprężającym masażem. Zrelaksowane po
kąpieli dziecko śpi lepiej, a odświeżona, czysta skóra pomaga mu
poczuć się komfortowo. Kochająca matka jest spokojna i z miłością
może przypatrywać się śpiącemu bobasowi.
Reklamy mają za zadanie manipulować ludzkimi
zmysłami, grać na emocjach widzów, wykorzystywać ich uczucia.
Producenci ukrywają miłość, aby między informacją o towarze a
miłością były też zwykłe, ludzkie uczucia, które każdy w sobie ma, a
które są bardzo przydatne producentom. Miłość w reklamie pozwala,
abyśmy oderwali się od reklam politycznych, w których politycy
oczerniają się nawzajem i starają się przekonać nas do wyboru danej
partii. Miłość jest ważnym elementem reklamy, który pozwala nam
zadecydować o tym, co jest dla nas najlepsze. Powinniśmy częściej
zauważać co skłania nas do kupna danego towaru, co igra na naszych
uczuciach, mimo iż jest to niewidoczne dla oka i umysłu.
Karolina
Klamkaka |
|