|
Oświecenie
Według
Immanuela Kanta, filozofa z Królewca, oświecenie było okresem
wyjścia człowieka z niepełnoletności, w którą popadł z własnej winy.
Ciężko nie zgodzić się z tą definicją epoki obejmującej XVIII w.-
niezwykle ważnej dla dziejów kultury i literatury.
Oświecenie
nazywa się często „wiekiem światła”- wielki wpływ na tą epokę miały
różnorakie nurty filozoficzne, od empiryzmu (datujące się od
starożytności stanowisko zakładające, że podstawową rolę w poznaniu
pełni doświadczenie, a rola umysłu jest mniej znacząca) po
sentymentalizm (kierunek umysłowy i literacki; racjonalistycznym
tendencjom oświecenia i regułom estetyki klasycyzmu przeciwstawiał
on kult czułości i wrażliwości). W oświeceniu piękne jest to, że
ścierały się ze sobą różne światopoglądy i twierdzenia; człowiek
rzeczywiście stał się dojrzalszy i kształtował swoje własne zdanie.
Powstawały hipotezy na temat istnienia Boga (ateizm, deizm), znów w
centrum zainteresowania stał człowiek, nie Kościół.
Jak
przedstawiano miłość w XVIII w.? Jak na uczucie przystało, w wieku
filozofów, naukowców i polityków, została zepchnięta na dalszy plan
– nigdy jednak nie pozwoliła na całkowite zapomnienie o niej. Jest
jednak faktem, że rzecz której nie da się opisać, jednoznacznie
nazwać i zaklasyfikować nie budziła takiego zainteresowania twórców
epoki oświecenia.
Literatura
XVIII w. to wiele utworów moralizatorskich, pouczających innych-
przede wszystkim bajki (np. Ignacego Krasickiego), które za zadanie
miały bawić i uczyć, a także satyry takie jak „Pochwała głupstwa”
Krasickiego. Jest interesujące, że dziś pamiętamy zdecydowanie
więcej nazwisk filozofów, niźli wybitnych pisarzy XVIII w.
Nie dajmy się
jednak oszukać- dzieła romantyczny również w epoce Oświecenia były
obecne. Zaliczały się one do nurtu sentymentalizmu, a przykładem
jednego z takich tworów jest powieść o długim tytule „Julia, Nowa
Heloiza, listy dwojga kochanków, mieszkańców małego miasteczka u
stóp Alp” autorstwa Jeana Jacques'a Rousseau. Opowiada ona o
nieszczęśliwej i niespełnionej miłości skromnego nauczyciela i jego
uczennicy, dziewczyny z wyższych sfer, tytułowej Julii. Powieść
stworzona została w nietypowy sposób- zawiera listy kochanków
ułożonych w sześć części i ilustrujących różne etapy ich związku- od
początku aż do tragicznego końca…
Polskim odpowiednikiem francuskiego pisarza był Franciszek
Karpiński. Jego sentymentalna twórczość skupiała się właśnie na
różnych rodzajach miłości – stworzył sielanki (Laura i Filon), oraz
liczne wiersze miłosne (Do Justyny. Tęskność na wiosnę), a także utwory o tematyce innej niż miłosna (patriotyczne, religijne). Ważną
rolę w polskim Oświeceniu odegrał Franciszek Dionizy Kniaźnin, autor
przesyconego smutkiem wiersza „Żale Orfeusza nad Eurydyką”.
Angielski twórca romansów z XVIII w. to Samuel Richardson (Pamela,
Klarysa), inny z sentymentalistów. Jak widać, to ten nurt
filozoficzny zajął się tematyką miłości w „Wieku Rozumu”.
Oświecenie to epoka niezwykła; wyjście z cieni baroków i rozwój
umysłu, filozofii i polityki (wtedy to powstał Trójpodział Władz).
Dobrze jedna, że w tym festiwalu mądrości znalazło się miejsce na
odrobinę miłości, zaprezentowaną przez sentymentalizm. Prawdą jest
jednak, że dopiero w następnym wieku to piękne uczucie stanie się
wiodącym źródłem inspiracji i tematów.
Karolina Matusiak |
|